Leerteams

Een leerteam heeft als doel om onderwijs en begeleiding voorzien voor een afgebakende groep leerlingen. Het is een soort mini klassenraad met de leraren die de meeste uren in een bepaalde klas komen die regelmatig overleggen. 

Een van de bevraagde scholen zet hier sterk op in vanuit het idee om zo weinig mogelijk leraren in één klas te laten lesgeven om verbondenheid te creëren tussen leerlingen en leerkrachten en leraren deel uit te maken vanuit een sterk team dat samen onderwijs voorziet.

Elk lid van het leerteam neemt een specifieke functie op zich: administratieve coach, zorgcoach, digicoach of taalcoach. Vanuit deze rol gaan ze elkaar informeren en inspireren om binnen hun klas leerlingen beter te ondersteunen. De school ziet minder attitudeproblemen door het leerteamoverleg omdat leraren spelen korter op de bal en bijvoorbeeld sneller bellen naar de ouders. Het leerteamoverleg is vast ingeroosterd waarbij de teams de keuze krijgen tussen een tweewekelijks overleg van twee uur of een maandelijks overleg van een halve dag. Het verhoogt de algemene betrokkenheid op school volgens de directie. 

‘Door onze teamwerking, dat maakt dat als ik vroeger gewoon iets zou hebben rondgestuurd dan gaan we met zijn allen dat doen. Nee dan sturen er twintig en die zeggen yes vandaag gaan we daar rond werken en 80 leraren die dat naast zich gaan leggen. Als je dat individueel gaat vragen aan mensen, voelen ze zich minder aangesproken en minder gemotiveerd. Maar als ge iets in een teamwerking plaats en het daarin besproken wordt, ja dan kan je er ook niet zomaar niks meedoen.’
Directeur over de voordelen van leerteams op school

Sterktes

  1. Er is een frequente focus op attitudes van de leerlingen en de interpersoonlijke competenties van burgerschap. 
  2. Het is een mogelijkheid om verdere samenwerkingsverbanden tussen vakleerkrachten op te zetten. 

Valkuilen

  1. Het is minder geschikt voor inhoudelijk overleg over burgerschapsthema’s
  2. Niet alle leerkrachten zitten in een leerteam en zij zijn minder betrokken

Tips

  • Zorg voor duidelijke doelen en een rolverdeling van de betrokken leerkrachten. 
  • Overleg regelmatig met de leerlingenbegeleiders