Over het onderzoek

Burgerschap staat de voorbije jaren steeds hoger op de onderwijsagenda, waardoor scholen er extra op hebben ingezet de afgelopen jaren. In de nieuwe minimumdoelen voor het secundair onderwijs blijven burgerschapscompententies opgenomen als een aparte set sleutelcompetenties. 

De samenwerking tussen leerkrachten om burgerschap te integreren in het curriculum is een uitdaging. Werken rond burgerschapscompetenties gebeurt in veel scholen gefragmenteerd. Nochtans is een schoolbrede aanpak essentieel om effectief burgerschapscompetenties te verwerven. Het werkveld vraagt handvaten om schoolteams in dit proces te begeleiden.

Kortom, het doel van het onderzoek is begeleidingsinstrumenten ontwikkelen die teamgericht werken aan burgerschap in het onderwijs versterken. Dit zijn de onderzoeksvragen van het onderzoek:

  1. Aan welke kenmerken moeten schoolteams voldoen om op een kwaliteitsvolle manier teamgericht te werken rond burgerschapsonderwijs?
  2. Op welke manieren realiseren scholen burgerschaps- en sociaal-relationele competenties in het secundair onderwijs?
  3. Hoe kunnen we schoolteams op een teamgerichte manier ondersteunen om tot een kwaliteitsvolle implementatie van burgerschapsonderwijs te komen?

Bibliografie

Meer informatie over het onderzoek vindt u op de volgende pagina Teamgericht-werken-aan-burgerschap-op-school terug. 

Wie zijn wij?

Ontwikkeling website

  • Ama Amitai (Doctor in de onderwijssociologie en Onderzoeker Toekomstgedreven Onderwijs)
  • Ruben Macquoy (Lector Filosofie en Onderzoeker Toekomstgedreven Onderwijs)
  • Lies Vercauteren (Lector Geschiedenis EBASO en Onderzoeker Toekomstgedreven Onderwijs)

Medewerkers onderzoeksproject

Debbie de Neve en Siene Van Hoorick

Projectpartners

  • Stedelijk Onderwijs
  • Katholiek Onderwijs
  • GO! Onderwijs
  • BEGlobal 
  • AP hogeschool 
  • FTRPRF
  • Broederlijk Delen
  • Documentatiecentrum Atlas
  • Studio Globo
  • Department Omgeving Vlaamse overheid 
  • School zonder racisme
  • Djapo