Teamwerking

Hele school benadering

We bekijken teams vanuit een hele school benadering. Dit betekent dat we ons richten op de hele school in plaats van op individuele leraren. Schoolleiders, leraren, ondersteuners en leerlingen en ouders dragen allemaal bij tot een teamgerichte aanpak van burgerschap op school. Dit gebeurt vooral op verschillende manieren: 

  • Via het curriculum
  • Via informeel leren en de cultuur die ingebed is in de hele school

Zowel het schoolleiderschap, lerarenteams en de schoolcultuur hebben een grote invloed op burgerschapscompetenties realiseren binnen het schoolteam. Als je verder klikt vind je heel wat informatie en inspiratie over elk subonderdeel. 

 

Samenwerken aan burgerschap

Specifiek voor burgerschap is samenwerken extra belangrijk doordat het een vakoverschrijdende sleutelcompetentie is. Een geïntegreerde benadering ondersteunt het effectief verwerven van burgerschapscompetenties. 

Een collaboratieve cultuur en samenwerken met anderen is waar burgerschap om draait, dus hoe kan je dit beter demonstreren dan zelf als leraar samen te werken met anderen aan burgerschap?
Henck, 2018

De bovenstaande quote toont aan dat als we willen dat leerlingen de handen in elkaar slaan als jonge burgers, leraren zelf ook een voorbeeldfunctie hebben.  

Waarom zou je samenwerken op school?

Door onze alsmaar meer complexe maatschappij moeten leraren meer dan ooit samenwerken om bij elkaar expertise in te winnen om in te zetten op kwalitatief burgerschapsonderwijs.

 

Wat zijn de voordelen? 

Leraren

  • Meer motivatie en welbevinden 
  • Meer zelfreflectie  
  • Lagere werkdruk op lange termijn.
    Op korte termijn is er wel vaak een verhoogde werkdruk

Leerlingen 

  • Meer onderwijs op maat
  •  Een ondersteunend schoolklimaat.

Te weinig samenwerking in Vlaanderen

Uit de Europese TALIS (Teaching and Learning International Survey) bevraging uit 2018 blijkt dat samenwerken niet veelvoorkomend is bij Vlaamse leraren.  In vergelijking met veertien andere Europese landen worden er in Vlaanderen:

  • minder teamvergaderingen bijgewoond 
  • minder samen lesgegeven
  • minder aan vakoverschrijdende projecten gedaan
  • minder andere leraren geobserveerd en feedback geven aan elkaar
  • minder deelname aan collaboratief leren
  • minder sprake van een samenwerkingscultuur

Er wordt wel meer lesmateriaal uitgewisseld. In vergelijking met de TALIS survey uit 2013 is er wel een inhaalbeweging op vlak van teamvergaderingen en samen lesgeven.