Ontwikkelteam

Een ontwikkelteam kan ingezet worden om een bijvoorbeeld een nieuw curriculum, een nieuwe didactiek of vak te ontwikkelen. 

Sterktes

  1. Innovatie wordt bij aanvang reeds bevorderd 
  2. Ontwikkelteams richten zich doelgericht naar een eindproduct of resultaat

Valkuilen

  1. Er moet voldoende draagvlak gecreeërd worden op school
  2. Omdat een ontwikkelteam bezig is met innovatie zijn zij vaak 'de early adopters'. Het resultaat moet meermaals uittest en aangepast worden door feedback van mensen die niet in het ontwikkelteam zitten. 
Toen ik hier net begonnen ben, zijn er op onze school een aantal denkgroepen opgestart om te werken rond een aantal pijlers. Eén van die pijlers was dat we merken dat we in de klascontext dat er echt moet ingezet worden op sociale vaardigheden, op burgerschap, op actief samenwerken maar dat dat eigenlijk dat kader er nog niet lag om dat te doen. Leerkrachten wisten niet wanneer, hoe en er waren vragen rond de evaluatie en hoe dat op een rapport moet komen. Dan hebben we eigenlijk samen een nieuw vak ontwikkeld ‘persoonlijk ontwikkelingsplan’ dat echt mee in het lessenrooster van de leerlingen zit voor twee uur in de week. Voorheen was dat eigenlijk heel vrijblijvend er waren leerkrachten dat dat echt heel goed maar er waren er ook die zeiden van ‘goh burgerschap ik heb geen idee’. Terwijl we nu door de denkoefening en het ontwikkelproces nu in elke klas twee uur mee in het lessenrooster zit.
Coördinator over het ontwikkelteam dat samen het burgerschapsvak op school ontwikkelde

Tips

  • Betrek andere teams louter dan individuele personen buiten de leden van het ontwikkelteam zodat er geen weerstand ontstaat 
  • Communiceer duidelijk over de uitkomsten en het proces. Wordt het ontwikkelde resultaat eerst getest en hoe gebeurt dit?