Professionele leergemeenschap

Dit is het samenwerken van leraren -binnen één school of over verschillende scholen heen - om te professionaliseren

Sterktes

  1. Deze teamvorm komt voort uit een nood aan de inbedding van  professionalisering in de school. 
  2. Het komt vaak tegemoet aan de nood om ‘over het muurtje kijken’ naar andere (school)praktijken.

Valkuilen

  1. Om dit te realiseren is er een nog belangrijkere voortrekkersrol van de  schoolleider
  2. Er zijn heel wat verschillende professionele leergemeenschappen (data teams, lesson study groups, ...). Je kan je verliezen in waaier aan de verschillende vormen.
Als leerkrachten projecten rond sleutelcompetenties uitdenken dan moeten daar steeds drie luiken inzitten: theoretische kennis, onze ervaringsgerichte kennis en de persoonlijke kennis. Dat is wat ik geleerd heb binnen een didactische leergemeenschap geleerd. Menen ontwikkelden samen maar er ook iemand is die het proces bewaakt qua leertraject maar ook qua timing.
Coördinator over de opgedane kennis uit een professionele leergemeenschap

Tips

  • De professionaliseringsnood moet voortkomen uit een duidelijke vraag vanuit de leraren in een specifieke schoolcontext. 
  • Verduidelijk welk soort professionele leergemeenschap jullie beogen.