Werkgroep

Sterktes

  1. Je kan zaken uitwerken rond een bepaald thema op school vb. ICT, racisme, milieu. Je gaat in team een breed thema met schoolbrede blik benaderen. 
  2. Werkgroepen gebruiken vaak een onderzoeksmatige focus. Ze kunnen bijvoorbeeld de tijd nemen om leerlingen te bevragen, over het muurtje bij andere scholen te gaan kijken hoe zij iets invullen of samenwerken met de leerlingenraad.

Valkuilen

  1. Werkgroepen hebben minder afgebakende en vooraf bepaalde doelen. 
  2. De verantwoordelijkheden en de frequentie van de samenwerking moet duidelijk vastleggen. Werkgroepen hebben soms iets minder structuur. 
Ik zit in een werkgroep van ongeveer tien mensen op school rond Europa en meer specifiek rond de vraag ‘Hoe kan een school meer betrokken zijn bij Europa?’. De leden zijn vooral leraren uit de richtingen in menswetenschappen, geschiedenis en economie en gedragswetenschappen en cultuurwetenschappen . Die werkgroep hoort dus bij burgerschap, het is onderdeel van de EPAS scholen. We werken daaraan in de drie graden waardoor er enerzijds heel veel van onze klassen ook op internationalisering gaan. Maar er worden ook dingen gedaan rond dag van de vrouw en dag van Europa.

Leerkracht over de werkgroep EPAS op school (European Parlement Ambassador School)

Tips

  • De doelen vooraf bepalen is cruciaal voor een werkgroep. Dit moet in overleg gebeuren met de schoolleiding. De coördinator of gaat vaak de werking van een werkgroep verder opvolgen. 
  • Bedenk of werkgroepen vrijwillig of verplicht zijn op school. Als ze vrijwillig zijn, is er mogelijk meer intrinsieke motivatie maar dit kan de reikwijdte sterk beperken. Als je leraren verplicht in een werkgroep te zitten is het van belang dat de meerwaarde ervan duidelijk is voor iedereen en dat leden zich kunnen engageren voor een onderwerp dat zoveel mogelijk aanleunt bij hun interesses. 
  • Betrek leerlingen in de werkgroep.