Burgerschap in meerdere vakken

Verschillende van de burgerschapsthema's worden ook in andere vakken behandeld. Hierdoor is er de mogelijkheid om de minimumdoelen van burgerschap onder te brengen in verscheidene vakken. Er wordt dan gekeken naar de raakvlakken die er zijn tussen de burgerschapsdoelen en de minimumdoelen van andere vakken. In dit geval spreken we van een geïntegreerde aanpak van burgerschap. 

 

Voornamelijk in het Katholiek Onderwijs wordt er op deze wijze gewerkt aan burgerschap. In de menswetenschappelijke vakken, de levensbeschouwelijke vakken en doorheen het Gemeenschappelijke Gefundeerd Leerplan komt het "inspirirend burgerschap" tot uiting.

 

Er zijn enkele aandachtspunten bij deze aanpak:

  • Hoe evalueert men de minimumdoelen van burgerschap wanneer ze verspreid zijn
  • Duidelijke structuur en overzicht in een leerlijn van te bereiken minimumdoelen van burgerschap in de verscheidene vakken
  • De expertise van elke docent moet gegarandeerd worden.

Teamgericht aan de slag met burgerschap in meerdere vakken. 

Download de volgende checklist en breng verandering op jouw school.

Teamgericht

Doordat burgerschap in meerdere vakken voorkomt, is een goede teamwerking essentieel om overlap en verwarring te vermijden. 

In wat volgt lijsten we op wat de mogelijkheden zijn om op een meer teamgerichte/schoolbrede wijze aan de slag te gaan:

 

Teamgericht:

  • Leerlijn: Een leerlijn is de rode draad van het burgerschapsverhaal dat jij met jouw school probeert te vertellen. Het is een overzicht van de opbouw van leerdoelen, werkvormen en evaluatievormen doorheen het jaar maar ook over de jaren heen. Meer informatie over leerlijnen is hier te vinden.
  • Rol coördinatorHet is de taak van een coördinator om de verscheidene actoren (binnen en buiten de school) op elkaar af te stemmen. Een coördinator kan ook het voortouw nemen in de ontwikkeling van een leerlijn. 
  • Teamstructuur:  Een goede samenwerking veronderstelt een duidelijk idee van de samenwerking. Als school kan je inzetten op je vakgroep voor de uitwerking van je vak.

 

Schoolbreed:

  • Implementatie in het schoolbeleid en verduurzaming in het schoolgebeuren: Een schoolbrede benadering van een vak impliceert meer dan enkel tijdens de lessen met een bepaald thema bezig zijn. De school als een mini-samenleving benaderen, biedt de mogelijkheid om structurele verbeteringen door te voeren op school. Op de volgende pagina vind je hierover meer informatie.
  • Duidelijke kijk op evaluatie: (Link Alice) Daar de minimumdoelen van burgerschap verdeeld zijn over meerdere vakken is een duidelijke kijk op de evaluatie noodzakelijk. Een leerlijn waarin visueel voorgesteld wordt waar welke minimumdoelen bereikt worden alsook de werkvormen en evaluatievormen is essentieel om een goed overzicht te bewaren voor de sleutelcompetentie burgerschap.
  • Lerarenopleiding: Door het transversale karakter van de minimumdoelen burgerschap is er nood aan leraren met een ruime blik die op transversale wijze naar een vak kunnen kijken. Hier liggen ook mogelijkheden voor de lerarenopleiding om deze openheid te versterken. 

 

Voor meer informatie over een schoolbrede benadering kan je op de volgende pagina  terecht.

Leerlijn burgerschap

Als school kan je ervoor kiezen om prioriteiten te stellen binnen de burgerschapsdoelen op basis van een bepaalde visie of een nood die bij je leerlingenpubliek leeft.

 

Om die prioriteiten goed na te streven is het essentieel om de burgerschapsdoelen in een duidelijke leerlijn te plaatsen. Een leerlijn is een idee voor de opbouw van je curriculum zowel doorheen het jaar als ook over de jaren heen.

 

Op de volgende pagina vind je meer informatie rond de opbouw van een leerlijn.

Dus we kunnen daar [burgerschap] wel zelf nog een zwaartepunt in kiezen. Zo pakken wij dat deel van die vakdoorbrekende minimumdoelen eigenlijk aan. We gaan zien: in welke vakken komt dat effectief aan bod? Kunnen we daar misschien een project van maken dat dat niet lukraak doorheen het jaar toevallig daar eens aan bod komt en toevallig daar, maar dat we daar een soort leerlijn in kunnen steken.
Coördinator Burgerschap

Inspirerende voorbeelden

Remote video URL

Wil jij op een teamgerichte en schoolbrede wijze aan de slag gaan met burgerschap in meedere vakken? Download hier de checklist.