Stap 3: prioriteiten bepalen

Icon prioriteiten

Wat wil je als team doen?

Via de beginanalyse hebben jullie onderzocht in welke mate je op dit moment teamgericht werkt aan burgerschap op school. In deze stap is het de bedoeling prioriteiten en doelen te bepalen, je kan immers niet alles tegelijkertijd aanpakken. Vertrek dus vanuit het besluit van de beginanalyse. Bedenk steeds: wat kan voor onze school en ons team werken (en wat niet)?

Ter ondersteuning bieden we je enkele mogelijke scenario's aan die je kunnen inspireren bij het bepalen van prioriteiten. 

Bepaal prioriteiten

Bepaal jullie prioriteiten en noden op basis van de beginanalyse. Maak onderscheid tussen prioriteiten op korte en op lange termijn. Kies voor een mix tussen beide. Geef daarbij de voorkeur aan acties die eenvoudig uit te voeren zijn. Kleine ingrepen die op korte termijn kunnen worden toegepast, kunnen snel een zichtbaar resultaat leveren en zo motiveren om moeilijker acties op langere termijn aan te vatten.

Je kan ervoor kiezen om hierbinnen het onderscheid te maken tussen makkelijker en moeilijker te bereiken prioriteiten.

Schema prioriteiten

We adviseren om voor elke prioriteit concrete doelen te formuleren die als startpunt kunnen dienen voor STAP 4: Actieplan.

 

Hulp nodig?

Ter inspiratie: enkele mogelijke scenario's

De focus van dit traject ligt op het teamgericht werken aan burgerschap op school. We vinden het essentieel dat die teamwerking eerst goed zit, vooraleer dit op de sleutelcompetentie burgerschap kan worden toegepast. Elk van onderstaande scenario’s vertrekt daarom vanuit de teamsituatie.

Scenario A: er is geen burgerschapsteam op school.

Prioriteit: stel een sterk burgerschapsteam samen.

Meer info over het belang van teamwerking en hoe dit kan worden georganiseerd, lees je meer op Teamwerking.

Scenario B: er is een team burgerschap maar de samenwerking loopt niet goed of is voor verbetering vatbaar.

Prioriteit: maak van de teamwerking en samenwerking binnen het team een prioriteit.

Meer info over hoe teamwerking te versterken vind je op de pagina Lerarenteams

Scenario C: er is een sterk burgerschapsteam, maar burgerschap is niet verankerd in het curriculum van de school.

Prioriteit: geef het team de ruimte om in samenspraak met de schoolleider of coördinator te onderzoeken hoe burgerschap meer verankerd kan worden in het curriculum.

Meer info: er zijn verschillende mogelijkheden om burgerschap te integreren in het curriculum. Opties en voorbeelden vind je op Hoe werken aan burgerschap.

Scenario D: er is een duidelijke leerlijn burgerschap op school die goed gedragen wordt door het burgerschapsteam, maar leerlingen worden weinig betrokken in dit proces.

Prioriteit: betrek leerlingen bij het maken van keuzes binnen het curriculum burgerschap.

Meer info: het burgerschapskompas van het KathOndVla kan inspirerend werken om de stem leerlingen te betrekken bij burgerschapsvorming op school. 

Ga verder naar Stap 4: Actieplan.

Graag een printversie van deze pagina?

Klik hier om het document te downloaden.