Stap 2: beginanalyse

Icon beginanalyse

Het doel van de beginanalyse is te onderzoeken in welke mate jullie op school teamgericht werken aan burgerschap. In het ideale scenario wordt deze beginanalyse uitgevoerd door een schoolleider of coördinator samen met de leraren die bij burgerschap betrokken zijn.

Maak een keuze tussen:

  • een eenvoudige beginanalyse die wij aanbieden
  • een grondige beginanalyse vanuit de onderwijskoepel of andere instelling

Sluit af met het besluit.

Onze leerlingen deden mee met een studie naar burgerschap. Daaruit bleek dat respectvol omgaan met elkaar met een open blik, dat zit zowat in het DNA van de school maar burgerschapskennis was onvoldoende. Dan besloten we dit structureler aan te bieden in het curriculum en niet louter in losse projecten.
Directrice over de beginanalyse waaruit bleek dat burgerschapskennis tekort schoot

Eenvoudige beginanalyse

Doorloop deze vragenlijst met focus op drie kernvragen:

  • Wat doen jullie rond burgerschap op school?
  • Hoe is burgerschap opgenomen in de schoolvisie?
  • In welke mate doe je dit teamgericht?

Voor elk van deze kernvragen vind je in de vragenlijst richtvragen die je kunnen helpen om een concreet beeld te krijgen op de situatie in je school.

 

 

 

 

 

 

Grondige beginanalyse

Wil je een grondiger beginanalyse vanuit de onderwijskoepel of rond een specifiek thema binnen burgerschap, klik dan verder op de links:

  •  KathOndVla biedt het burgerschapskompas aan, een digitale vragenlijst voor leerlingen van de 1e en 2e graad waarmee de burgerschapsvorming op school in kaart kan worden gebracht.
  • GO! wil leerlingen vormen tot actieve burgers met behulp van de burgerschapsbooster. Dit is een online bevraging waarin naar de burgerzin van leerlingen gepeild wordt. De begeleiding en verwerking hiervan gebeurt door het GO! Wil je hiermee aan de slag gaan als GO! school, dan kan je contact opnemen met de koepel.
  • Stedelijk Onderwijs Antwerpen heeft scholen in 2022 gevraagd om via de Kwaliteitswijzer Actief Burgerschap de stand van zaken op de school in kaart te brengen. 
  • UCLL ontwikkelde een zelfscan om whole school werken aan wereldburgerschap op school te evalueren.

Besluit

Kom vanuit de beginanalyse tot een besluit:

  • Waarin staan jullie sterk?
  • Wat willen jullie veranderen of aanpakken (= werkpunten)?
  • Wat willen jullie versterken (= groeipunten)?
  • Wat zijn mogelijke obstakels?

Hulp nodig?

In deze bijlage vind je ondersteuning bij het besluit:

  • een invulschema met richtvragen
  • enkele voorbeelden ter illustratie

Graag een printversie van deze pagina?

Klik hier om het document te downloaden.