Stap 4: actieplan

Icon actieplan

 

Is het gelukt om vanuit de beginanalyse prioriteiten te bepalen? En is er draagvlak in het team om hiermee aan de slag te gaan? Dan is het tijd voor actie. In deze stap stel je een concreet actieplan op waarmee je de gekozen prioriteiten wil aanpakken.

Stel een actieplan op

Vertrek vanuit de prioriteiten uit STAP 3 om te bepalen: welke acties zijn nodig om elk van de prioriteiten aan te pakken?

Verzamel de geplande acties in een overzichtelijk document en probeer dit zo concreet mogelijk te maken. Formuleer per actie:

  • Wat houdt de actie precies in? Kan de actie worden onderverdeeld in meerdere stappen?
  • Op welke termijn moet de actie gerealiseerd zijn?
  • Wie is er verantwoordelijk? Wie neemt welke taken op zich?
  • Waar en wanneer zal dat gebeuren?
  • Wie of wat heb je nodig om de actie te realiseren?
  • Wanneer en hoe wordt gecheckt of de actie gerealiseerd is, of het gewenste resultaat bereikt is?

Tips

  • Blijf bewaken dat dit actieplan haalbaar is en voldoende gedragen wordt door het team. Het is beter om kleine en bescheiden stappen te zetten waarvoor teamleden gemotiveerd zijn, dan een te ambitieus plan op poten te zetten.
  • Zorg ervoor dat iemand (coördinator, directie, teamverantwoordelijke …) het overzicht behoudt over het actieplan en het traject.

Hulpmiddelen voor concrete acties

ALGEMEEN

  • Speel een vraag door aan studenten van de lerarenopleiding secundair onderwijs van Karel de Grote Hogeschool. Voor het vak Innovator@work worden derdejaars verdeeld in innovatieteams van 5 studenten. Elk team buigt zich over een onderzoeksvraag uit het werkveld en wordt daarvoor intensief begeleid door een docent uit de opleiding. Het uiteindelijke doel is het ontwerpen van innoverende methodieken en materialen die onmiddellijk inzetbaar zijn op de school van de aanvrager. Meer informatie en contactgegevens vind je in deze bijlage.
     

TEAMWERKING

 

WERKEN AAN BURGERSCHAP

  • Hoe burgerschap organiseren op school: zie Hoe werken aan burgerschap
  • Hoe een leerlijn burgerschap ontwikkelen: zie Hoe werken aan burgerschap voor concrete voorbeelden en tips rond het uitwerken van een leerlijn per organisatievorm.
  • Hoe in beeld brengen met welke wereldburgerschapsthema’s leraren bezig zijn: dit metroplan van Kruit (nu BeGlobal) verbindt de verschillende burgerschapsthema’s met elkaar en laat toe om nieuwe linken en verbindingen te zien voor de klas/school.

  • DemoKlap biedt via de professionaliseringsfiche Schoolcultuurbarometer inspiratie en concrete tools aan om als school beleidsmatig met het thema schoolcultuur aan de slag te gaan. Antwerpse scholen kunnen extra begeleiding krijgen van DemoKlap in de vorm van een schooljaartraject. Meer info en ook tal van andere materialen rond het omgaan met een superdiverse klas- en schoolcontext vind je op deze website.

Nood aan begeleiding?

  • School zonder racisme biedt scholen trajecten en coaching aan om met burgerschapsthema's zoals diversiteit en interculturaliteit aan de slag te gaan. Meer info vind je hier.
  • BeGlobal (eerder gekend als Kruit) selecteert elk jaar enkele relevante thema's gerelateerd aan wereldburgerschap waarvoor verdiepende trajecten worden aangeboden. Ook organiseert BeGlobal tal van evenementen en webinars over wereldburgerschapseducatie.
  • De pedagogische begeleidingsdienst van je onderwijsnet of -koepel kan je specifieke begeleiding bieden aansluitend bij de verwachtingen van het net of de koepel.

 

Ga verder naar Stap 5: Reflectie.

Graag een printversie van deze pagina?

Klik hier om het document te downloaden.