Stap 5: reflectie

Icon reflectie

Wat hebben de acties opgeleverd? Is het gewenste resultaat bereikt?

In het actieplan hebben we aangeraden om per actie het moment van evaluatie vast te leggen: is de actie gerealiseerd? Is het gewenste resultaat bereikt? Op welke manier gebeurde dit? Wat heeft gewerkt, wat niet?

Maak tijd voor tussentijdse evaluatie en reflectie.

Terug naar het actieplan

Vertrek vanuit het actieplan om te evalueren. Breng daarbij zowel het product als het proces mee in rekening.

Stel per actie vast:

  • Hoe is de actie, het proces, verlopen?
  • In welke mate is het doel gerealiseerd?
  • Is dit gelukt binnen de geplande termijn?
  • Welke resultaten had het team verwacht? Welke niet?
  • Wat zijn de ervaringen en bevindingen van de betrokken teamleden?

Tip

Kijk terug naar STAP 2: welke beginanalyse voerde je uit? Je kan dit hernemen bij de reflectie, vergelijken met de initiële beginanalyse en op die manier vaststellen welke evolutie er is doorgemaakt.

Werkvormen voor reflectie

Voor wie inspiratie wil voor het aanpakken van de reflectie binnen het team, bieden we hieronder enkele mogelijke werkvormen aan.

Deze vier methodieken komen uit het boek ‘Het gaat steeds beter! Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk’ van Lia Bijkerk en Wilma van der Heide (2006). Klik op de methodiek om de bijhorende fiche met concrete toepassing voor dit traject te openen:

 

Organisaties als Ambrassade en DemoKlap bieden eveneens inspirerend materiaal voor teamreflectie:

Ambrassade

De Ambrassade biedt op hun website tal van werkvormen aan, o.a. voor het evalueren en reflecteren. We selecteerden er twee uit als potentieel bruikbaar in een schoolteam:

  • Procentcirkel, bruikbaar voor het reflecteren op proces (bv. taakverdeling, inbreng van teamleden, planning) en product (bv. kwaliteit van het resultaat).
  • Inschalen, bruikbaar om zicht te krijgen op het proces en hoe dit te ondersteunen.

DemoKlap

De focus van DemoKlap ligt op het samenleven in een superdiverse school- en klascontext, wat aanleunt bij burgerschap. Enkele van hun aangeboden methodieken zijn dan ook bruikbaar voor schoolteams die dit traject doorlopen:

  • Praatstok, een methodiek om in team naar elkaars mening te luisteren zonder in discussie te gaan, meningen te inventariseren en verduidelijkende vragen te stellen.
  • Hoewel de DemoKlapfiche Reflectie vanuit de klaspraktijk en leerkrachtbekwaamheden iets minder rechtstreeks van toepassing is op dit traject, kan je op p. 2-3 van de fiche bruikbare informatie vinden over teamreflectie. De daaropvolgende pagina’s kunnen inspirerend zijn voor de aanpak van de reflectie.

Ga verder naar Stap 6: Verankering.

Graag een printversie van deze pagina?

Klik hier om het document te downloaden.